Wereldreis Jasper en Rosanne

Helemaal los op de Galapagos

Peru lijkt alweer een lang eind terug, maar de laatste dagen daar hebben we ons nog prima vermaakt. We hebben met een bootje wat eilandjes langs de kust bij Pisco bezocht, waar we enorm veel volgels en zeehonden gezien hebben. Zoveel moeite we in Nieuw Zeeland gedaan hebben om 1 pinguin te spotten, zoveel zaten er hier bij elkaar op een kluitje. Daarna Lima onveilig gemaakt en per vliegtuig naar Ecuador.

Tot voorkort wisten we nog niet dat we naar de Galapagos Eilanden zouden gaan, maar toevallig kwamen we in Lima aan de praat met een stel die daar geweest was. Zij vertelden ons dat het helemaal niet zo absurd duur was, doordat het toeristische seizoen wat zwakjes was dit jaar. Zonder twijfel hebben we dus een vlucht geboekt en de volgende dag zaten we al in het vliegtuig!!
De Galapagos is een eilandengroep die zo'n duizend kilometer uit de kust bij Ecuador ligt, waar de dieren jarenlang nauwelijks in aanraking met mensen zijn geweest. Hierdoor kennen ze geen angst voor ons.

Bij aankomst zagen we de hangzeehonden al in een groepje bij elkaar zitten en er lagen er zelfs een paar op de parkbankjes te vertoeven. We konden heel dichtbij komen en dat was wel even een hele aparte ervaring.
In de haven werd verse vis aangesneden door de vissers, en de zeehonden, reigers en pelikanen wachtten netjes hun beurt af tot ze een darmkanaal, een stel kiewen of afgehakte vissekop toegeslingerd kregen. Enigzins onsmakelijk, maar erg leuk om te zien. Op de golfplaten boven ons hoofd, zag je de flappoten van de pelikaan heen een weer lopen en als je bij het randje van het afdak stond, was een enorme pelikanenflats op je bol niet uitgesloten.

We hebben 4 dagen op onze Cruiseboot moeten wachten, en zijn in de tussentijd een paar keer naar een prachtig wit strand geweest, waar schilpadden en marine-leguanen te bewonderen waren. Na zo'n 10 minuten oog in oog te staan met een leguaan, hebben we de staarcompetitie maar opgegeven. Die beesten kennen echt geen angst voor ons. Heerlijk hebben we in de golven gezwommen en daarna weer 3 kilometer terugwandelen naar ons hotel voor een koude douche.

De boot waar we na 4 dagen op konden, was geschikt voor 10 passagiers en we hadden 5 man personeel! De boot zelf was wat oud, maar had ook wel iets romantisch. We sliepen in een stapelbed en hadden zelfs een prive-badkamer! Super voor mekaar dus.

Iedere dag deden we 1 of 2 wandelingen op verschillende eilanden en gingen we snorkelen. We hebben verschillende soorten leguanen gezien en sommigen leken echt op miniatuur dinosaurussen. De zeehonden vonden het prima als we bij ze op het strand kwamen liggen en bij verschillende vogels hebben we in het nest mogen kijken. Pinguins, schildpadden, roggen, haaien, heel veel vissen en zeehonden zwommen rond onze boot, snorkelen was dus zeker de moeite waard. Helaas hadden we wat bewolkt weer en bleven de zeehonden lekker op hun rots hangen, dus echt heel dichtbij met ze zwemmen is ons niet gelukt.
De groep op de boot was een beetje suf, maar gelukkig konden we er met ons tweetjes wel om lachen. Iedere nacht gingen we varen, de motor maakte veel lawaai, maar we werden wel lekker in slaap gewiegd. Wel was het een hele kunst 's avonds je broek uit te trekken, als een flamingo met een epileptische aanval moest je proberen je staande te houden in de boot. Gelukkig zijn we niet zeeziek geweest.

Toen we na 4 nachten op de boot slapen weer op land liepen voor een tijdje, begreep ik ineens waarom die pelikanen altijd zo belabberd lopen. En ik altijd maar denken dat dat door hun grote poten kwam... Jemig, de hele wereld wiebelde heen en weer. Ik ben benieuwd hoe het slapen vannacht wordt, wie weet worden we wel landziek, haha!
Genoten hebben we dus zeker, dit keer veel foto's van alle beesten die we gezien hebben en toch ook nog een paar waar we zelf ook opstaan.

Wij vliegen morgen naar Quito, de hoofdstad van Ecuador en gaan dan met een paar dagen Colombia alweer in. Het tempo zit er goed in en we vliegen door Zuid-Amerika heen!

Tot in Colombia!

Groetjes Jasper en Rosanne

els

Hoi! Bijzonder dat jullie zo dicht bij al die dieren konden zijn! Vooral de vogel met de blauwe poten is mijn favoriet. En 'straks' op naar Colombia zo te lezen! Terug in Nederland zullen jullie moeten afkicken, dus geniet er nog lekker!
Groet'n uut (het nog steeds besneeuwde) grunn!
Liefs els

Laura

hahaha...als een flamingo met een epileptische aanval...
jullie zijn immiddels al behoorlijk gewend aan het wereldreizen volgens mij!
lekker hoor.
Ik werk inmiddels niet meer in steenwijk trouwens, heb dinsdag afscheid genomen van mn kindjes daar :(
maar tanja neemt het over, zij werkt er al een poosje en zij is ook erg goed dus dat komt helemaal in orde gelukkig!!

x Lau

Frank

Super cool man!!!

Jess en Jochem

Heey Rose en Jasper,

Wat een belevenissen weer zeg! Ik kan eigenlijk niet wachten om jullie weer te zien:)

Gelukkig gaat alles goed met jullie en zien jullie er gelukkig uit!

Hier op Curacao gaat alles weer goed. Helaas moesten we plotseling terug aangezien de opa van Jochem was overleden. Gelukkig kon de heen en terugreis dicht op de crematie worden gepland zodat we maar amper drie dagen in Nederland waren.

Het is best raar om hier weer te zijn, maar ik geniet elke dag van de stand en de zon! Het is erg gezellig met z'n tweeen.

Ik wil je nog een mail sturen, maar aangezien alles zo traag werkt hier doe ik het even op deze manier.

Geniet er nog even van en tot snel!

Sunchi!!

Anja Vermaas

Hoi Rosanne en Jasper,
Wat een schitterende ervaring moet dat zijn op de Galapagos Eilanden. Prachtig dat de dieren de mens zo vertrouwen. En dan Ecuador en Colombia. Wat zullen jullie straks weer moeten wennen aan ons kleine landje. Gelukkig is het dan weer lente na een lange, strenge, maar prachtige witte winter. Wij denken nog vaak terug aan onze prachtige reis en lachen bij het idee dat jullie ons in Picton stonden uit te zwaaien zonder dat we het wisten.
Veel liefs, Ron en Anja

Linda

Even een knuffel vanuit het regenachtige Assen!
O ja, de eettafel en stoelen zijn ingepikt, helaas, na een jaar hier te hebben gestaan, kunnen jullie er geen aanspraak meer op maken.....
hihi

dikke kus

Marijn

Hey lieve luitjes!
Wat een top trip tot nu toe. Ik kan me onderhand uren vermaken op jullie site met alle verhalen en foto's :) Heel gaaf!

Linda

O ja, wisten jullie dat nog niet?....
Tja, dat heb je he, als je een jaar lang fantastische dingen gaat zien en beleven. Dan mis je wel eens iets op het thuisfront.... ;-)