Wereldreis Jasper en Rosanne

In vogelvlucht door Peru

Nadat we twee donkere dagen bij Lake Titicaca (het hoogst gelegen navigeerbare meer ter wereld, hoogte: 3820 m, grootte: 230 km x 97 km) doorgebracht hebben, lieten we de regen voor wat het was en wilden we doorreizen naar Machu Picchu. De touroperators vlogen ons om de oren om tickets naar Cuzco te verkopen. Gelukkig hadden we daar nog even geen zin in en zijn we het thuisfront gaan bellen. Die waren zo blij dat we belden, omdat ze bang waren dat we in de modderstromen vastzaten bij Machu Picchu. Van die natuurramp hadden wij dus nog niets vernomen, maar nu wisten we wel beter dan die stomme touroperators. Tsja, een gratis modderbad in combinatie met een helikoptervlucht hebben we dus helaas wel misgelopen, haha!

Voor ons was de keus makkelijk gemaakt en de volgende ochtend zaten we in een rotbus naar Arequipa, wat in het zuiden van Peru ligt. Deze bus hadden we voor een goedkope prijs op het busstation geboekt, maar dat doen we dus ook niet snel weer... De bus ging met grote vertraging weg, pikte onderweg allerlei irritante verkopers op waar we nog geen sate-stok van wilden kopen. De druppel was toch wel een man die met grote zorg zijn bruine lederen koffer tussen Rosanne en haar buurman inzette, er vervolgens een reuze-microfoon uit trekt, het volume opendraaid op 'te hard' en een verhaal van een uur door de bus begint te tetteren over allerlei ziektes en bacterien... Jammie, daar zaten we op te wachten....
Maargoed, gelukkig bracht deze bus ons wel waar we wilden en zijn we eens niet afgezet met de prijs en hebben niet dubbel hoeven te betalen, jaja, dat soort dingen maken we regelmatig mee. Leuk hoor om tourist te zijn.

We hebben een paar dagen in Arequipa doorgebracht, een leuk stadje met een gezellig plein waar duizenden dikke stadsduiven letterlijk terrasjes pikken en zich volvreten met voedselresten en vogelzaad wat verkocht wordt op iedere hoek. Dan is er aan de rand van het plein een mooie oude kerk waar een aantal gieren met hun rode koppen zaten te wachten op een makkelijke citysnack. Echt 'fastfood' kan je het niet noemen want die dikke duiven komen niet veel vooruit als ze vliegen.
Vanuit Arequipa hebben we een 2-daagse tour geboekt naar de Colca Canyon, waar we Condors hebben zien vliegen! Dit zijn de grootste vogels ter wereld met een spanwijdte van zo'n 3 meter!! En die kwamen vlak over ons heen vliegen, super tof en ondanks dat het een condor was kreeg ik er kippenvel van!

Het is op veel plekken aardig dor en droog daar, dus toen Rosanne zich net met zonnebrand ingesmeerd had, kwam er een zandhoos over, bruin in 2 seconden dus... We hadden ook twee oude mensen mee op de tour en die zaten de hele tijd enorm te zeuren. Toen wij op en gegeven moment een muziekje van de I-Pod op de auto-radio aangesloten hadden, begon het gezanik alweer, 'kan de muziek wat zachter?', 'kan je dit niet gewoon via je hoofdtelefoon luisteren?', heel irritant, want de andere 7 mensen in de bus vonden de muziek wel heel leuk. Maargoed, we hadden geen zin in dat gejank, dus hebben uiteindelijk de muziek maar uitgedaan.

Tijdens het naar binnen werken van een dode Alpaca, was er een live-band peruaanse muziek aan het spelen en deden ze een traditionele dans voor. Altijd moeilijk om uit te vinden of dit werkelijk een traditie is of dat ze de domme tourist voor de gek houden en allemaal idiote dingen laten doen. Zo werd tijdens deze 'liefdesdans' van je verwacht dat je flauwviel van een mandarijn, vervolgens op de grond ging liggen om slaag voor je billen te krijgen met een gordijnkoord en als klap op de vuurpijl kwam de danser met zijn of haar jurk nog even over je hoofd heen.... Tsja, verdacht toch? Natuurlijk was Jasper de sjaak banaan en werd uitgekozen om de dans te doen, maargoed, dat ging hem natuurlijk niet worden. Gelukkig offerde een andere domme tourist zich op om zich op de grond te laten werpen en te laten slaan om vervolgens een kijkje te nemen in de vistent.
Toen een schattig meisje van 8 bij ons aan tafel in gebrekkig Engels aan Jasper vroeg of hij met haar wilde dansen, stond die jongen al op de dansvloer voor ze uitgepraat was. Dat kon hij natuurlijk niet afwijzen!

De volgende dag hebben we nog een bijzondere lunch gehad en liet de gids vol trots een soort soep zien waar een halve cavia indreef. En dan hebben we het niet over in stukjes gesneden caviavlees, maar over hompen dood beest. De ene keer toverde hij met de soeplepel een been uit de pot tevoorschijn en vervolgens kwam het hoofd, inclusief oortjes, bovendrijven.... Nee, laat maar, vandaag heb ik een groente-dag...

Van Arequipa zijn we naar Nazca gereisd met een luxe nachtbus, prima voor mekaar! Die ochtend zaten we al op het vliegveld van Nazca om vervolgens een 35 minuten durende vlucht over de misterieuze lijnen te vliegen in een klein brullend toestel. Heel apart hoe die lijnen daar zijn gekomen en wat ze nou eigenlijk betekenen. Zo zagen we een aap, condor, colibri, heron, astronaut, verschillende pijlen, een walvis, hond en zo nog meer. Eerst cirkelt het vliegtuig linksom over zo'n figuur, en daarna rechtsom, zodat iedereen goede foto's kan maken. Na zo'n 20 minuten was Rosanne erg blij nog geen ontbijt gehad te hebben, want het was aardig misselijkmakend. Maar wel echt heel leuk om eens in zo'n vliegtuigje te zitten en al helemaal boven deze lijnen.

Na de vlucht zijn we op de bus gestapt naar Ica, waar we dezelfde middag nog op enorme zandduinen hebben gezandboard. Dit was echt honderd keer leuker dan we verwacht hadden. We gingen met buggy's eerst door de duinen crossen, blij dat we goed in de gordels zaten, want dit was extreem gaaf! Alsof we in een achtbaan zaten! We hebben keihard zitten brullen en lachen natuurlijk! Dat hadden we nooit niet verwacht! En hoe harder wij gilden, hoe gekker de chauffeur ging doen. We kwamen soms los van de grond en gingen met volle vaart van de hoogste zandduinen af in de buggy. Het boarden was ook lachen, met je buik op een plank keihard van enorm stijle duinen naar beneden glijden. Zoiets hadden we nog nooit gedaan en dit was echt geweldig! Wat een lol en overal zand!

Die avond was er een barbeque in het hostel en hebben we een gezellige avond gehad. Nu zitten we in Pisco om morgen een tour te doen naar een National Park met allerlei vogelbeesten. En morgenavond slapen we in Lima. Vanaf daar zit ons Peru-avontuur er alweer op. Over een paar daagjes op naar Ecuador.

Hasta la Vista,

Jasper en Rosanne

jeannette van Faassen - Stratingh

joh!! het houdt maar niet op met die mooie verhalen, wat maken jullie een super reis!! geweldig om zo te volgen!
trouwens gefeliciteerd vandaag met je broer Jasper, groetjes Jeannette.

Jessica

Heey Rose en Jasper,

Wat een tof verhaal, leuk om te lezen maar vooral leuk om mee te maken!

Veel plezier in Ecuador!

xx Jess

San

Hola Chico's!

Leuk om te horen waar jullie allemaal zijn geweest en de foto's en filmpjes te zien! Wij vonden het sandboarden ook superleuk! En de bussen.. tshja, wij hebben ook een paar een keer een lokale bus gepakt wat niet echt een succes was. Beter kun je gaan de Cruz del Sur ofzo, stukken beter!
Nou, veel plezier in Equador!

Buenos dias y hasta pronto!

San

Monique uit Nooitgedacht

Hé lieve mensen,
Tjonge, wat een reis!!! Ik ben weer even bijgelezen en ben naast jullie verhalen ook zwaar onder de indruk
van jullie schitterende foto's! Knap werk!
Goeie reis weer verder en geniet,
Lieve groet,
Monique