Wereldreis Jasper en Rosanne

Paaseiland en Chili con Carne

Even weer de laatste nieuwtjes en weetjes op een rij. Na 4 dagen Paaseiland zijn we naar Santiago in Chili gevlogen, daar een paar dagen rondgetoeft en toen direct op weg naar Argentinie, waar we nog een paar daagjes tegoed hebben. Hierna op weg naar Bolivia.

Op Paaseiland hebben we mooie dagen gehad. We stonden op een camping en hebben daar leuke mensen ontmoet. Samen we Whitney en Tommy zijn we een dag op scooters, met veel te grote helmen leken we net 4 champignons, over het eiland gecrosst en hebben de hoogtepunten van Paaseiland bekeken. De langste tijd hebben we doorgebracht bij de 'fabriek', een berg waar de beelden uitgehakt werden. Hier lagen enorm veel beelden, sommigen zaten zelfs nog half uitgehakt in de berg, anderen waren gesneuveld tijdens het vervoeren en zijn halverwege de paden gestrand. De legende gaat dat deze mensen alle palmbomen op het eiland gebruikt hadden om steeds grotere beelden over het eiland te vervoeren, en uiteindelijk zelf geen schaduwplekken meer overhadden om eten te verbouwen of woningen te plaatsen. Ze hebben zichzelf zegmaar uitgeroeid.
Een andere dag hebben we mountainbikes gehuurd, niet echt voor herhaling vatbaar... We wisten de weg niet precies naar de vulkaan, dus na 3 km omhoog gefietst/ gewandeld te zijn hebben we de moed opgegeven en zijn we in volle vaart weer naar beneden geraced. Rosanne had geen vering in haar kindercrossfiets, dus halverwege kreeg ze de slappe lach door al het gehobbel en door elkaar geschudde botten. Eenmaal beneden aangekomen hebben we de weg gevraagd, bleken we gewoon goed te zitten... AAAHHH, na een lange discussie met elkaar, hebben we de benen bij elkaar geraapt en zijn we weer omhoog geklauterd. Na 5 km kwamen we dan eindelijk bij een prachtige krater aan en gelukkig waren we binnen no-time weer beneden.
Ook hebben we 2 duiken gedaan bij het eiland. Dit was enorm bijzonder, omdat we middenin de grote oceaan waren, geen plankton, weinig vis, maar een zicht van 60 meter! Echt geweldig! We zijn tot 30 meter diep geweest en nog steeds konden we de oppervlakte helder zien en onder ons was nog tot heel diep te kijken, WOW!!

Maargoed, na 4 dagen hadden we het eiland ter groote van Texel wel gezien en was het tijd om weer op het vliegtuig te stappen. Op het vliegveld stond een houten beeld van een 3 meter hoge man, met een ei in zijn hand en een kort rokje aan. Rosanne kon het niet laten even te kijken of het beeld onder het rokje ook compleet was.

Toen we in Santiago aankwamen hebben we na 4,5 maand eindelijk weer in een BED geslapen, en weet je wat? We konden gewoon niet slapen, echt weer wennen. De tent hebben we trouwens voor een supergoede prijs verkocht aan de camping op Paaseiland, dankzij Jasper de onderhandelaar!!!
Santiago zelf was wel leuk om geweest te zijn, je zou vanaf een berg de skyline kunnen zien met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen, maar door alle uitlaatgassen en mistigheid konden we dit maar nauwelijks zien. We stonden een keer te wachten voor het stoplicht, stond er toch niet een vieze stinkende bus voor onze neus... Toen dat ding wegreed liet het zo'n wolk achter, dat ik het gevoel had een moment later als Tina Turner uit het toverei van Henny Huismans mini-playbackshow te stappen...

Blij om daar weer weg te gaan dus. De volgende bestemming was Argentinie, we zouden daar naar de Iguazu watervallen gaan, maar doordat een stom persoon de datum op ons busticket verkeerd neergezet had, konden we hier door tijdgebrek niet naartoe. Heel erg balen dus...
Momenteel zitten we in Salta, Noord-Argentinie en gaan we op weg naar Bolivia nog wat mooie natuur bekijken, om vervolgens de zoutvlaktes in Bolivia onveilig te maken. Nog genoeg mooie dingen op onze weg dus. We willen via Bolivia Peru in en dan nemen we vanaf Lima een vliegtuig naar Colombia of gaan we per bus door Ecuador naar Colombia, om daarna in het noorden een zeilboot te pakken richting Panama. We hebben gehoord dat je in 5 dagen naar Panama kan zeilen en dat het een bijzondere tocht moet zijn. Dit lijkt ons dus fantastisch! Daarna in vogelvlucht door Panama om vervolgens de familie van Rosanne in Costa Rica te verwelkomen!

Genoeg leuke dingen te doen dus de laatste 3 maanden. Geniet van de foto's en tot horens in Bolivia!
Oh ja, we hebben trouwens 7 nieuwe filmpjes (van Nieuw-Zeeland en Moorea) op onze site staan, zie kopje video's.

Liefs Jasper en Rosanne

Dina

Genieten, genieten, genieten van jullie verhalen! Maar zo te lezen genieten jullie nog wel het meest!

Veel plezier met jullie volgende bestemmingen!

Groetjes,
Dina

Marije

Leuk verhaal weer!
Veel plezier nog de komende tijd!

Liefs Marije

Anniek

Roos, wat zat er onder het rokje?

groetjes Anniek

Dora

Gezellig dat je familie komt Roos, geniet ervan!
Liefs

Linda

Wat een heerlijk vooruitzicht om je familie weer te zien!
En 5 dagen op een zeilboot...:-) Heerlijk weer allemaal!
En die duiken die jullie maken, ook weer fantastisch.

Hopelijk zijn jullie weer een beetje gewend aan het slapen in een bed. Hoewel het Emiel volgens mij niet slecht zou uitkomen als jullie thuis gewoon weer op een matje/luchtbed gaan slapen;-)

Ik ben nu aan het werk aan jullie eettafel, aangezien onder de onze alle planken van de vloer liggen. Zit, eet en werkt prima!

dikke kus

ria

wat een prachtige verhalen en foto's. genieten hoor.Jullie zitten nu een beetje meer richting mijn kant....maar ik zie jullie waarschijnlijk wat later. have fun, ook straaks met de fam.