Wereldreis Jasper en Rosanne

4803 km van de Zuidpool

Wat gaat de tijd toch snel, wij zijn alweer bezig ons voor te bereiden op de veerboottocht, terug naar het Noordereieland. We zijn op het meest zuidelijke puntje van Nieuw Zeeland geweest en op onze weg terug naar boven hebben we genoten van de prachtige natuur en zijn we zelfs voor het eerst naar een wijnplantage geweest om heerlijke wijnen te proeven!

Maargoed om weer bij het begin te beginnen; vorige keer zaten we nog maar op de westkust van het eiland, waar we naar Milford Sound afgereisd zijn om de Fjorden daar te bewonderen. De bergen staken inderdaad spits uit het water omhoog en we zijn door bloemenvelden gelopen zoals we die nog nooit gezien of geroken hadden. De Sandflies waren wel weer aanwezig, maar nadat wij gelezen hadden dat die beestjes niet al te snel kunnen vliegen en niet tegen de wind in kunnen, hebben we onze autoradio aangeslingerd op volume 35, daarna hebben we ze niet weer gezien! Weggeblazen door de harde bas van onze top 40 muziek!

Na alle gein was het tijd om het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland te kunnen afvinken. Jasper was blij te zien dat hij nog maar 4803 km verwijderd was van de Zuidpool, maar helaas konden we de ijsbergen nog niet zien. Wel hebben we weer veel zeeleeuwen en zelfs een pinguin gezien! Er liep op een gegeven moment zelfs een zeeleeuw voor onze kampeerplek langs! De Albatros kolonie hebben we niet gezien omdat daar weer de benodigde flappen voor neergelgd moesten worden.

Fijn om weer even bij de zee te zijn geweest, maar daarna werd het weer tijd het binnenland in te trekken voor de besneeuwde bergtoppen en gletsjers rondom Mount Cook. We hebben daar stralend weer gehad en mochten onzelf gelukkig prijzen met een helder zicht op de grillige toppen van de hoogste berg in Nieuw Zeeland. Ook hier hebben we onze work-out weer gehad, met een mooie wandeling naar een ijskoud meer aan de voet van Mt. Cook. Toen we wegreden bij de berg kwamen we langs twee meren, die zo ontzettend blauw waren, dat het gewoon hypnotiserend werkte. De mooiste foto's hebben we hier proberen te schieten, maar het effect was helaas niet vast te leggen. Onbeschrijvelijk mooi, toen het windstil was, leek het meer wel een spiegel, zoiets groots en bijzonders hadden we al een tijdje niet meer gezien.

Daarna nog wat leuke en gezellige plaatsjes bezocht en al toeristische routes volgend op naar het noorden gereden. Bij Kaikoura hebben we nog dolfijnen gespot vlak langs de kust, dus onze lol kon niet op! Toen we een wijntje gingen halen in de supermarkt werd Rosanne nog vriendelijk verzocht haar ID te tonen, de leeftijdsgrens was namelijk 18 jaar en ouder.... Eeehhh, bedankt dan maar?!

We zijn we er inmiddels na 4 maanden kamperen en koken op een eenpits spiritusbrander wel enigzins zat van. Blij dat we 2 week op ons gat kunnen zitten in Moorea en gewoon weer in een keuken kunnen koken, waar de wind niet met je vlam speelt en er niet telkens vanalles in het eten of drinken waait. Even geen tonijn uit blik of pasta/rijst uit een mixverpakking. Geen uur bezig zijn als je gewoon aardappels, vlees en verste groente wil eten. Gewoon weer in de tent slapen in plaats van in de auto en genieten van een heerlijke temperatuur. Maargoed, we hebben ervan genoten en zullen met respect terugkijken op ons Oceanie avontuur.
De laatste dagen is het hier gelukkig ook wat warmer en kunnen we 's avonds wat langer buiten zitten i.p.v. in de auto de zoveelste film voor de 100e keer kijken, haha, en dan de volgende dag de startkabels er weer bij omdat we de accu leeg hebben... Tijd voor weer een nieuw avontuur dus. Vanuit het noordereiland straks nog wat dingetjes regelen, naar het hot-water-beach en verder niet al te veel gedoe.

Jullie horen weer van ons vanaf Moorea, als we daar internet hebben, en anders tot in Zuid-Amerika!

Iedereen hele fijne feestdagen toegewenst en een spetterende jaarwisseling!

Liefs Jasper en Rosanne

Monique

Tjonge, wat een mooie plekken op deez' aard!!!
En wat leuk om jullie op die plekken te zien.
Ik heb weer genoten van dit verhaal en de foto's.
Ik ben heel benieuwd waar jullie oud en nieuw vieren.
Goeie reis weer verder. Verwonder en geniet.

groetjes, Monique

Els

Hoi Jasper en Rosanne!
Hier een nog steeds trouwe lezer van jullie verhalen. Jullie beleven zoveel! Nu weer die geweldige natuur in Nieuw Zeeland. Wat een uitzicht! Jullie hebben, na ruim 4 maanden, wel leren koken op een eenpits brander. Dat kan niet iedereen zeggen ;) Kan me voorstellen dat ietsjes meer comfort niet verkeerd is. Jullie ook fijne feestdagen samen! Geniet ervan en doe rustig aan he.
Liefs els

Ronald en Anniek

Wat is het daar mooi zeg! Jullie gaan dat vast missen als je weer thuis in ons kikkerlandje bent.

Fijne feestdagen!

groetjes en een knuffel

de Struikjes

Els

Haii! Even een berichtje vanuit Nederland; wat ondertussen is omgetoverd tot een heus sneeuwland. Beleven wij hier ook nog eens wat behalve regen en wind! Het ziet er allemaal geweldig mooi uit, maar op de fiets is het iets minder..!
Alvast fijne kerstdagen! Maak er samen wat van!
Moet ik zonder jullie 2e kerstdag bij familie van der Molen doorkomen, jammer hoor ;)
Liefs els

Simon

Nou hier in Groningen lijkt het ook wel de zuidpool nu!! sneeuw sneeuw en sneeuw met bakken uit de hemel!

Ga jullie goed daar zo te lezen

Groeten

Ruben Ruben

Broeder en Zuster!

Fijne kerstdagen toegewenst!
En uiteraard een Fijne Jaarwisseling, Geen nieuwsjaarsfeest dit jaar...

Planjo

Hey lieverds,

We hebben jullie gemist vandaag bij het gezellige samenzijn van de familie. Ik kwam tot de conclusie dat het nu wel lang genoeg heeft geduurd en dat jullie ook best nu naar huis mogen komen.
Emiel was het daar niet mee eens, die geniet ervan; groot bed, leuke beamer.....;-)
Tja, verschil van mening mag er zijn he:-)

Gniet nog van alle mooi dingen die komen gaan. Wij genieten van jullie verhalen en de foto's.

Dikke kus