Wereldreis Jasper en Rosanne

Vier seizoenen op een dag

Jaja, daar zijn we weer, dit keer rapporteren we vanuit het zuidereiland! En wat hebben we in de afgelopen 10 dagen alweer veel gedaan! Vanuit Picton waar de veerboot aankomt zijn we naar Nelson gereden, dit is het plaatsje met de meeste zonuren van Nieuw Zeeland. Abel Tasman National Park ligt daar vlakbij en van meerdere mensen hebben we gehoord dat dit park prachtig moet zijn. Wij dus vol goede moed een kayaktour geboekt in de hoop zeehonden onder ons door te zien zwemmen en misschien wel orka's te spotten. Maar helaas, we hadden wat pech met het weer waardoor de zee ruig was en de zeehonden mooi met hun dikke pens op de rotsen bleven plakken. Wel was het een heel avontuur de kayak recht te houden en hebben we al met al een leuke dag gehad in een mooi natuurgebied. We werden met de watertaxi terug gebracht naar de bewoonde wereld. Natuurlijk zat er weer een chinees bij ons in de boot die het niet kon laten om aan het gele koordje van zijn reddingsvest te trekken, waardoor dat hele ding opblies en hij het vervolgens als souvenir mee naar huis kon nemen... Met een tractor werd de taxi uit het water getrokken en reden we nog een stukje over de weg in onze boot! Vreemd, had je bij moeten zijn, haha.

Na ons kayak avontuur werd het tijd de westkust te verkennen. We hebben hier meerdere wandelingen gemaakt, waaronder een 3 uur durende trip door het regenwoud, op naar een strand wat we helemaal voor ons alleen hadden! Hier hebben we ons behoorlijk uitgeleefd met handstanden, rotsklimmen, een dikke vette band het water in proberen te krijgen en natuurlijk genieten van het heerlijke weer. Alleen jammer dat er zoveel 'sandflies' zijn hier in de omgeving die je met z'n duizenden massaal aanvallen. Die beestjes bijten je en na een dag of wat begint het enorm te jeuken. Jasper heeft zelfs drie dagen met opgezette Mickey Mouse handen rondgelopen... Maargoed we hebben in de supermarkt anti-sandflies spul gevonden en dit helpt behoorlijk! Ze zweven nog wel rond je, maar tot nu toe nog geen nieuwe beten.

We hebben een mooie bergpas gereden naar Arthur's Pass, waar we een beste berg beklommen hebben. Deze 6 uur durende tocht was een behoorlijke uitdaging, maar zeker de moeite waard. We hebben in de sneeuw gestaan, zijn over bergkammen heen geklommen met aan beide zijden afgronden en als je je dan goed vasthield aan een steen bleek die soms gewoon los te zitten... Eigenlijk werkt het net als lego, gewoon terugdrukken in de de hoop dat'ie dan weer vast zit... Spannend, maar als je dan op de top bent is dat zeker een kick! Ook hadden ze hier nieuwschierige bergpapegaaien, Kea's, die met al je spullen aan de haal gingen. Zo heeft een Kea bij gebrek aan kauwgom Rosanne's slippers aangevallen... Vreemde smaak heeft het beestje wel...

Na het ene avontuur vielen we zo in het andere avontuur. We gingen onze weg verder naar Gletsjers! Er zijn twee bekende gletsjers, namelijk Franz Josef en Fox Glacier. Sinds Bali praten wij in 'karma' en het kwam erop neer dat Franz Josef veel te touristisch was en er in Fox Glacier een betere karma hing. Hier hebben we dan ook een Glacierwalk geboekt en we hadden enorme mazzel met ons kleine groepje van 6 personen. (Normaal zit je in groepen van 15-20 personen). Het weer leek niet geweldig en door de laag hangende bewolking waren we bang geen hol te zien. Maar Nieuw Zeeland zou NZ niet zijn als het weer ieder moment van de dag om kan slaan... En ja hoor, nadat we onze ijshaken onder de schoenen gebonden hadden en de prikstokken in de aanslag hadden, scheen de zon al. Het heeft de hele dag gewisseld en binnen een uur hebben we dichte bewolking, regen en stralend mooi weer gehad en hebben we letterlijk en figuurlijk een hol gezien! In het 140 miljoen jaar oude ijs, wat een meter per 24 uur groeit en smelt hebben we mooie ijswanden en een ijshol/ grot gezien die niemand anders dan onze Jasper ontdekt heeft! De gids liep er zo voorbij, maar caveman Jasper zijn nieuwschierigheid heeft goed gedaan!
Heel bijzonder om op zo'n enorm plakaat ijs te staan wat al eeuwen lang daar ligt. We liepen zo vanaf de koelkastkoude gletsjer een regenwoud in met tropisch klimaat. Wow!

Gisteren waren we bij een prachtig Lake Wanaka, hier hebben we Jassie's baard eraf gehaald! Nadat Rose gisteren op de mistige berg een kus gaf aan Jasper, heeft ze besloten dat het condenserende 'beest' op Jassie's gezicht eraf moest... Bah... Met het eten bleven de kruimels er ook al in hangen, dus het was de hoogste tijd. Jasper werd uit zijn leiden verlost en de 'mountain grandpa' is weer terugveranderd in een knappe prins!

Momenteel zijn we in Queenstown en maken we ons klaar voor Fjordland!

Ik heb vernomen dat het praten in dichtvorm alweer is begonnen,
Bij ons begint 1 december de zomer, wij gaan dus lekker zonnen!
Wij wensen iedereen bij deze een fijn Sinterklaasfeest toe,
Jullie horen van ons, adieu, bye bye, hasta la vista, toedeledoe!

Jasper en Rosanne

Dina

Hoi Jasper en Rosanne,

Fijn weer even van jullie te horen/lezen. Zo te zien hebben jullie het nog steeds naar je zin. Nieuw Zeeland heeft mij altijd al getrokken, ik lees dan ook met plezier jullie verhalen daar!

Geniet nog maar even en wie weet vind
de lieve lieve Sint
Jullie wel in dat verre land
en stopt hij ook nog een cadeautje in jullie hand!

ghihihihihihi

Dina

Wanda en Sander

Hoi Jasper en Rosanne,

Vorig jaar zaten wij in Nieuw Zeeland en toen was de sint ons niet vergeten. Wij werden 'smorgens wakker en toen lag er een cadeautje voor onze bus. Ik hoop maar dat hij jullie daar ook kan vinden!

Nog veel plezier en geniet ervan!

Groetjes Wanda en Sander

Marina

Nieuw Zeeland lijkt me echt super!!! Vet mooi man dat je zoveel weersomstandigheden in zo`n korte tijd meemaakt. Echt gaaf. Enne... het werd idd wel tijd om het baardje eraf te halen vanJassie, hahaha. '

Fijne reis!!!

Groetjes Marina

Carlien

Ha Rosanne en Jasper...
Wat een verhalen toch elke keer weer. Stiekem best wel een beetje jaloers hoor ;)
Geniet zoveel mogelijk en jullie ook fijne Sinterklaas!! Haha. Groetjes, Carlien

alice

hoi wereld reizigers
het gaat wel goed met jullie !! dat hoef ik niet te vragen.
hier is sinterklaas al weer naar spanje.
en natuurlijk hopen wij met de kerst op sneeuw.
bij jullie is het natuurlijk lekker zonnig, daarom wil ik jullie alvast zonnige kerstdagen en een nederlands 2010!! wensen :) verder nog veel plezier .
xxxx fam schabbinb

berlin van der Sloot

Hoi, Jasper en Rosanne

Wat een verschil al die avonturen van jullie en die ratrace waarin wij hier zitten! Gelukkig moegn wij met de kinderen in het voorjar aan onze reis gaan beginnen. Ik lees jullie verhalen maar ook die van Ron en Anja en ik mis jullie allebei!
Bedankt voor jullie kerst groet! Namens alle praatmaatjes Fijne Kerst en een geweldig 2010!
Liefs Berlin, ps ik vind het wel sexy hoor die caveman!

Arthur

Arthur's pass was zeker fantastisch! Jullie heel veel geluk in 2010 en ik ga je missen op de PSI!!!
Grtjes Arthur Toppoint.