Wereldreis Jasper en Rosanne

Jasper en de Ruftchinees

Na een halve week op de camping vlakbij Kiama aan de kust zijn we inmiddels terug in Sydney.
Voordat we in Kiama aankwamen zijn we in Canberra (The Capital City) geweest. Hier bevindt zich het parliament house. Eerlijk gezegd vonden wij het niet zo indrukwekkend en na een slapeloze nacht in de storm gekampeerd te hebben op het exhibition terrein van Canberra, hebben we besloten direct naar de kust door te rijden om nog wat zonnestraaltjes te verzamelen.

De eeste nacht in Kiama stonden we op een Rest Area, waar we twee mensen uit Friesland ontmoet hebben. Dit waren zulke lieve mensen, ze maakten kopjes thee en koffie voor ons en we mochten 's avonds gezellig bij hun in de Campervan zitten om reisverhalen te delen. Toen wij de volgende ochtend de boel opgepakt hadden, stond de koffie alweer klaar met zelfs een heerlijk stuk koek erbij! Wat een verwennerij! Ook waren hier prachtig mooie miniatuur vogeltjes, een soort van bruin-zwartige pingpongballetjes met een lange rechtomhoogstaande staart en felblauwe vlekken op hun schedel. Och, soms zijn het de kleine dingetjes die je gelukkig maken!
De 4 nachten erna hebben we in Killalea State Park gekampeerd, vlakbij de zee. Hier was het prachtig en we hebben weer heel wat walvissen en dolfijnen gespot in de verten van de zee.
Ook hebben we van een andere backpacker leren breien, zie je het al voor je, Jut en Jul met breinaalden maat 12 mm breien voor Nieuw-Zeeland... Maar we vinden het hartstikke leuk en Rosanne heeft al een complete sjaal in elkaar geflanst! Jasper is er na zo'n 20 rijen mee opgehouden, omdat hij er flauw van was. Gelukkig heeft die arme jongen zijn baard nog straks in Nieuw-Zeeland, hopelijk geeft die wat warmte... We hadden namelijk een weddenschap en Rosanne heeft die gewonnen, dus nu moet Jassie tot Tahiti als Baardmans door het leven!

18 oktober was het zover, we zaten op de helft van onze wereldreis! Wat vliegt de tijd! Wij hadden een pak met 4 liter wijn gekocht en hebben elkaar die avond de wildste reisverhalen verteld. De een moest dat luisteren naar de ander en net doen of die het verhaal nog nooit gehoord had, haha! Zo zijn we de avond dus doorgekomen, helaas hadden we de volgende dag breinaalden in ons hoofd.... De kater kwam na lange tijd weer eens op bezoek....
Op weg naar Sydney hebben we ook nog een en ander beleefd, zo zijn we over de 'sea cliff bridge' gereden, dit is een stuk snelweg die gedeeltelijk loskomt van de rotsen, dus dan rijdt je over de zee! Dat was wel eventjes leuk om mee te maken. Verder gingen we ergens pauzeren om paragliders hun hobby te zien beoefenen. Jasper ging na enige twijfel naast een chinees op een bankje zitten. Toen Rose aan kwam lopen hoorde hij een behoorlijke ruft. Eerst keek hij Rosanne wat vreemd aan, maar toen begon die Chinees een hele melodie te toeteren! Je had Jassie's hoofd moeten zien! Rosanne kon niet anders dan keihard lachen en Jasper keek die Chinees vol afgunst aan en verplaatste zichzelf naar het naastliggende bankje. Ook weer niet te geloven dat dit net Jasper moet overkomen en wederom iets ranzigs mee moet maken met een Chinees.

Nu zitten we op de camping in Sydney en regent het weer... We hebben, ja echt het is niet te geloven, de meeste regen in 24 uur meegemaakt sinds 1960! Het heeft de hele nacht non-stop geregend en we hoorden dat andere mensen de tent zelfs hebben moeten leegscheppen!! Gelukkig hebben wij het redelijk droog kunnen houden, ondanks de 140 mm regen die gevallen is. Na de ergste zandstorm sinds 70 jaar en de meeste regenval sinds 50 jaar, hopen we in Nieuw Zeeland het warmste voorjaar sinds 19.. mee te maken! Dat zou wel fijn zijn, aangezien we in Australie niet het meest mooie weer hebben gehad.
Op deze camping hebben ze een computer/ televisie ruimte, met een joekel van een beeldscherm! Nu hebben we uitgevonden dat we onze laptop op het scherm aan kunnen sluiten en dus films kunnen kijken! Heel gezellig, want iedere keer zitten er weer andere leuke mensen mee te kijken.
Oh ja, er stond een man naast ons op de camping, blijkt dat achteraf Randall Clyde (ofzoeits) te zijn, een bekende Rugby speler hier in Australie. Je moet het maar net weten!

De blooper van de week is toch wel dat we er vol van overtuigd waren dat we zaterdag zouden vliegen naar NZ. Wij hadden al helemaal gepland dat we vrijdag de tas in zouden pakken en dan zaterdagochtend vroeg konden vertrekken. Nou kregen we een mail van Jeanette met ' zondag is het zover!' Dus toen begon de twijfel toe te slaan en hebben we de datum eens even gecheckt... En ja hoor, ze had helemaal gelijk, OEPS... Hopelijk hebben we nog genoeg eten tot zondag, want zelfs de boodschappen waren tot op zaterdag berekend... Maar goed dat we mail kregen, anders hadden we zaterdag de boel opgepakt en zouden we in de trein naar het vliegveld zitten!

Jasper is nu naar Aziaten aan het kijken die de tent opzetten, en hij ligt continu dubbel van het lachen. De tent zit binnenstbuiten, de scheerlijnen worden als een bolletje wol om de haringen gewikkeld en vervolgens diep in de grond geragd met een houtbijl. De gebruiksaanwijzing wordt ondersteboven, achterstevoren doorgenomen, maar ze snappen er niks van!
Wat ook nog vreemd is; ze hebben hier op sommige plekken fietspaden langs de snelweg! Dus dan is de vluchtstrook tegelijkertijd ook een fietspad... Lekker fietsen hier! NOT!

Wij gaan zo even een duik in het KOUDE zwembad nemen, gezellig tussen de eenden, want die zwemmen gezellig mee!

Tot in Nieuw Zeeland, oh ja, er staan nieuwe filmpjes op de site!

Liefs Jasper en Rosanne

Anja

heee..

jeetje al weer een half jaar op pad!! jeetje...

nou ben blij dat het daar ook regend! haha het is hier ook een brr dag!!

qua nieuws.. Ik ben weer tante geworden. joke is bevallen van ene Zoon..ozoooo lief!! ehct wat een wonder!!

heel veel plezier!!

Anja Vermaas

Hoi Rosanne en Jasper,
Leuk jullie verhalen over Australië. Voor ons begint het nu op te schieten. 18 november naar Singapore en 21 november aan boord op weg naar Indonesië, Australië, Tasmanië en Nieuw-Zeeland. Jammer dat we elkaar niet ergens kunnen treffen, want wij komen steeds aan als jullie alweer vertrokken zijn.
Ongelooflijk dat jullie alweer een half jaar weg zijn. En zoveel ervaringen rijker.
Zorgen jullie voor droog en zonnig weer in Australië vanaf eind november. Maar dat zal wel lukken, want jullie hebben al zoveel regen gehad.
Bewaar de sjaal maar goed want die komt in Nederland nog goed van pas!
Groetjes, Anja

Dina

Hoi Jasper en Rosanne,

Al weer een half jaar onderweg, wat gaat de tijd toch snel! Geniet maar lekker! En Jasper, een baard!!!
Groeit die dan bij jou???? ghihiiih

Groetjes,
Dina

Marieke

hey,

en nu net zo genieten van het tweede deel van de wereldreis!
groet Marieke

jeannette van Faassen - Stratingh

rare jongens die chinezen........

Desie Bos - van Faassen

Wat een heerlijke tijd hebben jullie, heel leuk om te lezen! Geniet!

Els

Hoi Jasper en Rosanne! Leuk om weer wat te lezen! Zelfs aan het breien geslagen.. :) ik mis natuurlijk wel een foto van Rosanne met haar sjaal! Tja, en die chinezen.. tzijn niet de meest beschaafde mensen.
Misschien nog een tip voor de familie om jullie eigen reisschema door te mailen :P Gelukkig kwamen jullie er nog op tijd achter met vliegen naar NZ. Veel plezier in NZ! Liefs els

Remco en LindA

Hey luitjes!

Veel plezier in Nieuw Zeeland! Hopelijk hebben jullie daar eer geluk met het weer.
Hier gaan we op naar 11 november!

Liefs