Wereldreis Jasper en Rosanne

Van woestijn tot kust in een paar dagen

Rond eind september zaten we nog in de Outback van Australië en nu, een dikke week later, zitten we alweer aan de zuidkust van New South Wales. En dan te bedenken dat we in de tussentijd door de Alpen van Australië gereden zijn en in temperaturen rond de 4 graden Celsius gekampeerd hebben (oftewel, gekrampeerd...) Op onze kaart (ook te zien op de website) kun je zien hoe zo'n stuk we in een paar dagen afgelegd hebben.
Vanaf Tumut kwamen we in de Snowy Mountains terecht, waar het hoogste dorpje van Australië ligt (op 1488 m) en de hoogste berg, Mt. Kosciuszko, te vinden is. Hier hebben we een prachtige tourist drive gedaan en zijn we in één dag door dicht beboste naaldboomgebieden gereden, hebben we besneeuwde bergtoppen gezien, doemden er donkere regenwolken voor ons op, kwamen we door frisgroene weidevelden met enorme koeien en vogels die de lente in de bol hadden, stond er plots een regenwoud voor onze neus en zagen we geen hand voor ogen door de dichte (witte) mist. Dat was dus zeker een vruchtbaar dagje. Het enige spannende aan die dag was dat Jasper in een Micheal Schumacher humeur was en met behoorlijke snelheden door het bergparcours knalde, terwijl Rosanne met samengenepen billetjes en haar tenen aan de grond genageld naast hem zat... Maar gelukkig heeft Jasper ons veilig naar Bega gereden die dag. Ook fijn dat er na zo'n volle dag een tor van 1 cm onder je auto zit als je wilt gaan slapen, die een geluid produceert alsof Andre Rieu al spelende meedoet aan de paralympics...

Toen we de Snowy Mountains uit waren zijn we naar ons meest zuidelijke puntje gereden, namelijk het kustplaatsje Eden. Hier hebben we op de uitkijk gestaan voor walvissen, maar door het slechte weer hebben we dit keer helaas geen zeereus gespot. Na 2 dagen weggespoeld te zijn op de camping vonden we het wel weer welletjes en hebben we de boel opgepakt. Nu zitten we iets noorderlijker, net boven Batemans Bay, in een prachtig bos waar we gratis mogen kamperen. (Omdat het nu schoolvakantie is hier zijn de campingprijzen belachelijk hoog, zo zouden wij voor een kampeerplek zonder stroom 49,- dollar moeten betalen!! Toedeloedoe, stop 'm lekker op een plek waar de zon niet schijnt!)
Hier hebben we op 100 m afstand van onze tent een prachtig strand en kunnen we genieten van het ruizen van de zee. Hier vermaken wij ons dus nog wel even!

Ze hebben hier trouwens hele brutale vogels, de Raven trekken onze vuilniszakken open en vliegen er vandoor met lege eierdozen aan hun snavel geprikt en toen Jasper op de camping in Eden de Larikeets (hele mooie kleurrijke vogeltjes) wilde voeren en op zijn knieën ging om ze te lokken, kwamen ze niet, maar tien minuten later toen Jasper een broodje chocopasta in zijn handen had wilden ze ineens wel! Kwamen ze met velen tegelijk op je zitten... Eet smakelijk!
Cartoon;

Jasper op zijn knietjes om de vogeltjes te voeren

Wat een moeite, maar de vogeltjes houden niet van cornflakes

Een broodje chocopasta daarintegen.... Zo is alle moeite toch nog ergens goed voor geweest!

Wat ook nog een mooi verhaal was; Op plekken waar fruit gekweekt wordt hebben ze fruitvliegvrije zone's ingevoerd, wat dus inhoudt dat je geen fruit van buitenaf in die zone's mee mag nemen. Wij dachten op een gegeven moment die zone wel uit te zijn, dus kochten bij een kraampje aan de kant van de weg 3kg sinaasappels voor een paar dollar. Na een aantal van die heerlijke fruitbommen opgegeten te hebben keken we eens even op de kaart. Staat daar weer zo'n stomme fruitzone lijn... Wij dus als gekken die sinaasappels veroberen, blijkt juist dat we de zone UIT gaan en we ze dus gewoon mee hadden mogen nemen.. Mooi was dat...

Nog even een paar denkertjes;

Wie weet wat voor geluid een kangoeroe maakt?
Waarom heeft Nieuw Zeeland hoge en spitse bertoppen, terwijl Australië voornamelijk plat en afgesleten is?
Hoe noemen ze hier in Australië de zomertijd?

Goed, weer genoeg verteld voor vandaag, inmiddels zijn we alweer bijna in Sydney. We hebben de auto nog voor 2 weken te huur en daarna gaan we nog een weekje op de camping in Sydney staan om Nieuw Zeeland voor te bereiden.

Liefs Jasper en Rosanne

Oh ja, we hebben ons profiel op de website aangepast. Er staat nu op hoe wij onze reis voorbereid hebben, dus mocht je dat interessant vinden, neem dan eens een kijkje op ons profiel.

Monique Radstaak

Hé lieve mensen, wat een komisch verhaal over die vogeltjes!! Zó grappig met die foto's ter illustratie! Wij moesten hier wel lachen. Prachtige beestjes trouwens.
Gek idee, hè, dat jullie nu in het voorjaar zitten; hier is het echt herfst geworden!
Goeie reis weer verder, lieve groet,
Monique

jeannette van Faassen - Stratingh

zoooo dat ziet er weer super uit allemaal! dus jullie hebben van je auto een campertje gemaakt??
Prachtig die vogeltjes, die stoppen we hier in een kooitje!
Het lijkt me een geweldig land zo te zien.
groetjes Jeannette.

Eg en Caro

Denk je heel Australie rond te zijn gereden, maar nog zoveel onbekends voor ons ook. Heel erg leuk om te zien! Lekker nog een weekje Sydney straks! Take care...xxx

Joke&Rob

Zo zie je maar weer Jasper, dat de padvinderij weer goed van pas komt bij het organiseren van een kampvuurtje. Grappig verhaal ook van die vogels. Wat een mooie Rainbow Lorikeets (Regenbooglori's), die heb ik even opgezocht in mijn boeken. Zo veel ook, mooi. Leuk inkijkje in jullie autoslaapplaats, lekker knus bij 4 graden hoor. Veel liefs (en woef) uit Rolde.

Renate (&Wouter)

Hey luitjes! Onwijs handig voor mensen als ons die ook een wereldreis gaan maken, jullie voorbereiding! We hebben al vele tips en verhalen van mensen om ons heen maar meer meer meer is altijd handig :) Dus super! Groetjes van ons

Renate (&Wouter)

Oja en je denkertjes, ik heb eens ergens gelezen dat kangoeroes een hoestend geluid maken...! Am i right? :)