Wereldreis Jasper en Rosanne

Jasper en Rosanne DOWN UNDER

Al een lange tijd is het stil aan het Jasper-en-Rosanne-de-wereld-rond-front, maar hier zijn we dan weer met hopelijk een smakelijk verhaal!!
Na onze vorige update zijn we in Lombok op tentenjacht gegaan. Bovenop Mt. Rinjani hadden we namelijk een nacht geslapen in een tentje dat ons we aanstond. We hebben een scooter gehuurd en zijn aan de linkerkant van de weg naar de hoofdstad van Lombok gescheurd. Na lang zoeken hadden we eindelijk de mega schopping-mall gevonden en konden we onze lol op in de Coleman winkel. Al snel hadden we een keus gemaakt en daar zaten we dan op de scooter, Rose achterop met een gitaar in de handen (die hadden we per toeval tijdens het vragen van de weg ergens in een winkeltje voor een paar Roepiah op de kop getikt) en Jasper achter het stuur met een tent tussen zijn benen. ;-).

Vanuit Lombok hadden we graag nog een 4-daagse tour gedaan naar Flores, een eiland ten oosten van Lombok, maar vanaf Flores was er geen vlucht meer terug naar Bali, dus dat was een beetje ..eh.... bali! ;-) De volgende dag hebben we de boel toen maar bij elkaar geraapt en zijn we met overvolle tassen terug naar Sanur in Bali gegaan. Hier hebben we wederom een scooter gehuurd en nog even heerlijk genoten van de prachtige stranden in het zuiden. Ook zijn we nog een dag met Blue Season Dive naar Tulamben geweest, hier ligt een wrakschip uit de 2e wereldoorlog in de zee. Twee prachtige duiken hebben we hier gemaakt. Het zand was hier vulkanisch zwart, wat een leuk effect gaf en ook hebben we een bijna 2m grote Barracuda gezien van zeer dichtbij, dit vonden we heel bijzonder (en ook wel een beetje griezelig... :-) ).
Al snel was het tijd op afscheid te nemen van het prachtige Azië en nog even een laatste Bintang (biertje) te doen met onze plaatselijke vrienden te Sanur.

En daar gingen we dan na 4,5 maand Azië... Op naar Australië! Heel onwerkelijk allemaal, maar inmiddels zijn we al aardig gewend hier in kangoeroeland en genieten we van het mooie, schone, uitgestrekte landschap. De eerste nacht hebben we geslapen in een Backpackers Hostel in Sydney, maar dit was (in vergelijking met Azië) zo ontzettend duur voor ons, dat we direct de eerste dag in Sydney naar de outdoor-winkel gegaan zijn om luchtbedden, slaapzakken en een kookset te kopen. Op die manier konden we geld besparen en op een iets minder dure camping staan. De tweede nacht stonden we dan ook aan de rand van Sydney op een superdeluxe camping in een mooi natuurreservaat. Allerlei dieren liepen om de tent die we nog nooit eerder gezien hadden en 's nachts konden we niet slapen door alle vreemde geluiden en de KOU!!! Heel bijzonder om even weer zo dicht bij de natuur te zijn en lekker onze handen te warmen aan een zelf gezet kopje koffie! De volgende dag hadden we twee eenden op bezoek bij onze tent die even een stukje brood uit de hand kwamen eten. Er zijn hier zo ontzettend veel verschillende prachtige vogels, zo mooi hebben we ze zelfs in de dienrentuin of dierenwinkel nog nooit gezien!

Het plan was om te gaan werken hier in Australië, maar na verschillende berekeningen en allerlei overwegingen hebben we besloten het jaar proberen rond te komen met de centen die we hebben. Het is namelijk wel een beetje zonde om twee maand aan het werk te zijn en niets te zien van dit prachtige land wat ver boven onze verwachtingen scoort! Ze hebben hier zelfs GRATIS campings, dus we hopen het allemaal te redden....

Vorige week hebben we een autootje gehuurd (Toyota Corolla), een campingboek op de kop getikt van de provincie New South Wales (20x zo groot als ons eigen kikkerlandje) en zijn we van plan hier tot 1 november rond te touren. De vlucht naar Nieuw-Zeeland hebben we 2 week vervroegd, zodat we daar ook iets langer hebben om het noorder en zuider eiland te verkennen.

Even wat ervaringen van onze kampeeravonturen tot nu toe op een rij; na een week op de camping vlakbij Sydney gestaan te hebben zijn we een gratis camping uit gaan proberen. Aangezien we eerst bij de Aldi inkopen gedaan hebben voor de komende periode, kwamen we eigenlijk te laat weg uit Sydney en konden we onze eerste camping dus al niet halen. Het begon dus al goed, haha. Op zoek naar een alternatief dus. Rose moest kaartlezen :-S en had een camping gevonden op de route. Na een aantal km op onverharde wegen door de bossen gereden te hebben met onze dikke vette cruisebak (NOT), kwamen we aan bij een grasveldje met een picknickbank en een toiletgebouwtje met twee gaten in de grond. Het schemerde al, dus we hebben als gekken onze supertent opgezet, de matrassen en slaapzakken in de tent gepleurd en als de zodemieter onze spiritusbrander aangestoken om een prakkie te maken. En ja hoor, daar stond hij, bruinig met een zwarte lange staart, vlak naast onze tent met grote ogen naar ons te kijken... Rose dacht eerst dat het een zwarte panter was, maar na even nadenken snapte ze dat we die hier niet tegen zouden komen en bleek het 'gewoon' een Skippy te zijn!! Die konden we ook weer afstrepen! Al gauw was het pikkedonker en vonden we het niet meer zo leuk om moederziel alleen middenin een bos te staan... We zijn toen met eten en al in de tent gaan zitten omdat we ons daarbinnen ietsje veiliger voelden. Gelukkig waren we aardig moe en hebben we redelijk geslapen.

De volgende ochtend de boel vroeg opgepakt om alsnog naar de camping te rijden die we als eerste uitgekozen hadden.
Na 6 km over zand en stenen, door plassen en over smalle bruggetjes gereden te zijn kwamen we aan op een veldje met een picknickbank langs de rivier. Dit zag er mooi uit! De tent weer opgezet en genoten van het feit dat we helemaal alleen van dit prachtige stukje natuur mochten genieten. Toen de avond viel was wat overdag nog zo veilig en mooi leek ineens niet zo leuk meer. Wederom zaten we op tijd in de tent en probeerden we wat te slapen. We hoorden van alles in de bosjes ritselen, tegen de bomen op krassen en we hadden geen idee wat voor beesten het waren, niet echt prettig. Rose dacht dat er een Possum (een beest dat lijkt op een kruising tussen een eekhoorn en een wasbeer en slaapt in een vogelhuisje) heel zielige geluiden naast de tent zat te maken omdat hij honger had (net als alle vorige nachten). Jasper kon nu zijn lach echt niet meer inhouden en heeft Rose eindelijk verteld dat het geluid van het ventiel van haar luchtbed komt... De druppel die nacht was een dierengevecht in het water met geluiden die we niet thuis konden brengen. De rest van de nacht hebben we naast onze tent doorgebracht.... In de auto... Haha, wat een helden niet? Maargoed, hier voelden we ons veiliger voor wat het dan ook geweest mag zijn.
Dat doen we dus niet weer. Gisteren stonden we dan ook op een camping die een stuk uitgestrekter was en gewoon aan de verharde weg op een groot grasveld lag. Iedere avond hadden de andere campers gezellig een vuurtje gemaakt voor de verlichting, wij haden onze witte auto, haha! Wat een licht komt er van dat ding zeg! En wat ook mooi was; Rosanne had 's avonds een keer geen zin om helemaal over het donkere grasveld naar de toiletten te lopen om te plassen, dus ging ze naast de auto, met haar witte billen richting het donkere grasveld zitten (niemand die het door zou hebben). Is er toch net niet een idiote motorgek die het lollig vindt een lawinepijl af te steken vanaf de andere kant van het grasveld... Het hele grasveld was verlicht met een rode gloed... De broek dus snel maar weer omhoog... Haha!
Nu staan we aan het strand net boven Port Macquarie. Vanaf hier gaan we nog een stukje omhoog en dan grof gezien naar links richting Broken Hill (Outback). Vanuit daar gaan we onderlangs richting de zuidkust van New South Wales en dan weer omhoog naar Sydney.
Geen idee wanneer de volgende update zal zijn, internet is hier schaars dus waarschijnlijk pas weer in Sydney...
Jullie horen van ons!

Liefs Jasper en Rosanne

Fabian en Bibi

Heeey,

Leuk om te horen dat jullie niet gaan werken maar gaan genieten/rondreizen in Australie. Dat is inderdaad beter, vooral als het financieel moet lukken. Werk is niet echt gemakkelijk te vinden hier, en Australie is te mooi om voorbij te laten gaan!

Wij hebben als 'topverkopers aan de straat', haha, ons fantastisch busje na een ruime week kunnen verkopen aan een Duits meisje...dus wij zitten alweer lekker bij de familie in Melbourne! 4 oktober vliegt ons vliegtuig naar Oackland....dus wie weet tot in Nieuw Zeeland! Kunnen we een keer een biertje drinken.

Onze verhalen kunnen jullie volgen op www.fabianenbibi.waarbenjij.nu

Groetjes Fabian en Bibi

Nikky

Hé Crocodile Dundee's!

Leuk om weer wat over jullie avonturen te lezen, stelletje helden! hahaha! Al die vreemde geluiden 's nachts, ik kan het me helemaal voorstellen!
Ik sta alweer op het punt terug te gaan naar de UK.. -snif- ... t zal wel weer even wennen zijn na zo lang in NL!!
Veel plezier weer en geniet ervan!!

Dikke kus uit Nederland

Tessa (&Joost)

Haaaaa! Leuk verhaal weer!!
Ik leef met je mee Rose. Al die enge, lugubere geluidjes rond de tent... Ik weet helemaal wat je bedoeld nadat wij 2 nachten in een enge, vochtige, donkere, vol gaten zittende Thaise junglehut hebben overnacht. Hier kropen snachts namelijk ook allemaal wezentjes door de kamer, terwijl wij (gelukkig) onder de klamboe lagen, Joost te slapen en ik te sudderen van angst ;-)
Veel plezier in Australie!!! Dikke kus Tessa (&Joost)

Dora

Fijn om weer wat van jullie te lezen!
Liefs xx

Renate&Wouter

Hola peeps! Leuk verhaal! En toch maar niet gaan werken dus? haha groot gelijk hebben jullie. Zo zonde om het land dan niet te kunnen zien! De outback zal vast super geweldig zijn en met zo'n vette cruise bak maak je natuurlijk helemaal de blits. Heel veel plezier! Groetjes van Renate en van Wouter
ps: het is wel de bedoeling dat jullie IN die tent slapen en niet naast de tent in jullie cruisebak :p

Marina

Hey dudes,

Wazzzzup?
Dusszzz, heel wat verhalen.Echt heel grappig allemaal. ik zie het helemaal voor me dat Rose zich kapot schrikt van een Skippy. Echt grappig. Maar ik zou me ook kapot schrikken hoor.
Lijkt me trouwens ook wel spannend zo in the middle of nowhere te pitten. Al die beesten?!? Maar jullie hebben het wel gedaan! Echt super. Leuke foto`s ook weer! Super om weer wat van jullie te horen. Ben benieuwd naar Sydney - verhalen.

Liefs,. Marina

Jan en Ella Westendorp

Hallo Jasper en Rosanne,

Alweer een poos geleden dat we van ons hebben laten horen. Het komt er soms niet van.
Jullie hebben niet stil gezeten ondertussen en hebben veel moois gezien en dito gedaan.
Time flies, jullie zijn al bijna een half jaar weg, voor je het in de gaten hebt……
Afijn nu in downunder waar je waarschijnlijk keuzes moet maken. Het land is zo enorm.
Nieuw Zeeland lijkt mezelf heel mooi vanwege z’n diversiteit in natuur, wie weet.
Ja, dat tentje was een goed idee en een inventieve manier om de kosten te drukken.
Jullie vermaken je schijnbaar best, keep on going.

Wij zijn onlangs terug van een 3,5 weekse rondreis met auto en boot op Sicilie en de Eolische eilanden.
Prachtig, vulkaan Etna en Vulcano beklommen en heerlijk gegeten en gedronken. Yoni was onze gids.
Zwarte stranden op het eilandje Vulcano heb je daar overigens ook, heel apart he.
We zien al weer uit naar onze najaarstrip… maar nu even werken.

We wensen jullie veel plezier aan de onderkant van de globe. Blijf gezond en tot de volgende keer.

Groet, Jan en Ella

Ronald en Anniek

Hé Jassie en Roos,

Fijn om weer eens wat van jullie te horen!

Aan de verhalen te lezen vermaakt Jasper zich erg goed. Rosanne..... sterkte.
Jammer dat er weinig internet is, wij genieten telkens wer van jullie verhalen.

Heel veel plezier gewenst in Australië.

Groeten,
Ronald en Anniek

Cherryl (Flair)

Daaaaaaag lieve mensjes!
hoe is het daar en hoe gaat het met jullie!
Long Time No See!!
Wat een prachtige foto's!! wordt er helemaaal jaloers van!
Geniet er nog even lekker van en een hele dikke knuf en kus van mij! Take Care

Heey Rosanne!

Vanuit het pitoreske Groningen even een berichtje naar het misschien nog wel mooiere Down Under!
Zo te zien heb jij / hebben jullie het goed naar de zin!

Ik wou even mailen dat ik een andere baan heb gevonden die wat meer vastigheid biedt en dichtbij huis is. ZOdoende dus dat ik de Praatmaat Groep ga verlaten per januari 2009.
Ellis en Jolanda gaan mij vervangen.
Ik wil jou nog heel veel plezier wensen op the worldtrip!

Groetjes,

Christien

Euh, 2010 maar dat had je begrepen!

Groetjes,