Wereldreis Jasper en Rosanne

Koffie van poep en goedkope rijstvelden

Na een paar heerlijk relaxte dagen in Sanur zijn we op een dagtrip gegaan met chauffeur Wayan. We hebben vele tempels bezocht, stuk voor stuk allemaal hetzelfde.... Daarna zijn we naar de koffieplantage geweest, waar we koffie hebben geproefd die gemaakt was van de uitwerpselen van een katachtig beest (Luwak of iets dergelijks)... Heel apart.. Dat beest eet namelijk koffiebonen, maar deze worden nauwelijks verteerd, dus na het uitpoepen worden de boontjes weer geraapt, vervolgens worden ze schoongebakken en tot slot vermalen tot koffie. Je moet er wat voor over hebben om het perfecte bakkie te produceren...

Het hoogtepunt van die dag was toch wel het Monkeyforest. Een tempel middenin een jungle, overal aapjes en bananenverkopers. Jasper was hier niet weg te krijgen! Tot een aapje hem in zijn rug te pakken had, haha, zie filmpje. En Ruben had het eindelijk voor mekaar, voor hij het doorhad zat er een aap op zijn hoofd! Erg leuk dus.

Een paar dagen later zijn we voor een weekendje naar Munduk (Centraal Bali) gereden met chauffeur/ gids Thomas. Dat was me er wel een, haha. Die man heeft ons heel wat kosten bespaard. Met een grote glimlach op zijn mond vertelde hij dat je bij de rijstvelden geen toegangskaartje nodig bent, aangezien je deze verder nergens hoeft te laten zien. Beter is het om de kaartjesverkoper wat geld in zijn hand te drukken en door te rijden. Wat vervolgens natuurlijk in de broekzak van de kaartjesverkoper zelf verdwijnt. In het begin voelden we ons wat lullig, maar toen we de kaartverkoop voorbij waren, moesten we keihard lachen!!

De rijstvelden waren prachtig, zover als je kon kijken zag je groen. Ook zijn we weer bij een tempel geweest, maar deze was wel even anders dan die van dagtrip 1. Deze tempel stond namelijk in een meer, en de tuin eromheen was ontzettend mooi. Hier hebben we dan ook een aantal uurtjes doorgebracht. Aan het eind van de dag zijn we bij een waterval gaan kijken en vervolgens hebben we bij de familie van Thomas een kopje Balinese koffie gehaald in Munduk. Na lang zoeken hebben we een betaalbare accommodatie gevonden... Het was een prachtig huisje met een uitzicht over groene bergen. Een mooiere plek hadden we ons niet kunnen voorstellen. Het ontbijt was geweldig en we vonden het jammer om hier weer weg te gaan.

Die ochtend hebben we een jungletocht gedaan zonder gids. Thomas was nogal zenuwachtig en vond het erg spannend dat we alleen gingen. Hij heeft ons aan de ene kant van Lake Tamblingan gedropt en wij zouden tussen Lake Tamblingan en Lake Buyan naar de andere kant gelopen. In het begin zijn we een aantal keer fout gelopen, maar uiteindelijk gingen we met behulp van ons kompas de goede richting uit. Na een mooie wandeling van 3 uur vonden we het tijd voor een korte pauze. We hadden geen idee hoe lang we nog moesten . Toen we na een poosje weer verderliepen zagen we na 20 meter de auto van Thomas staan, we waren er dus al! Hadden we op 20 meter afstand van de auto pauze zitten houden, haha, lekker weer hoor!!!

Na de wandeling hadden we niet veel puf meer over, dus heeft Thomas ons naar de Hotsprings gebracht. Dat zijn allemaal kleine hokjes met water dat uit de grond komt en opgewarmd is door een vulkaan. Hier hebben we met onze blote billen lekker in gebadderd. Genieten dus!

Nu zijn we weer terug in Sanur, gisteren hebben Jasper en Rosanne een brommer gehuurd en heeft Ruben de hele dag geluierd aan het strand. Het was namelijk Ruben's laatste dag alweer!

Roos en Jasp hebben 100 km getoerd en hebben zuid Bali verkend. Hier was een tempel (Uluwatu) op een rots, die ver boven de zee uitstak. Erg mooi om de hoge golven tegen de rotsen aan te zien slaan. Verderop was een prachtig strand (Nusa Dua) maar dit is te duur voor ons, aangezien hier alleen maar resorts staan. We hebben daar even lekker uitgerust en genoten van het prachtige uitzicht voordat we begonnen aan de terugreis naar Sanur.

Ruben zit nu als het goed is in het vliegtuig en wij zitten met ons beiden sip op bed. Morgen vertrekken we naar Lombok om onze reis verder voort te zetten naar Gili Air (een prachtig eiland).

Heel veel liefs de globetrotters

Remco en Linda

Hoi hoi,

Terug van 2,5 wk Zuid-Frankrijk heb ik een inhaalslag gedaan om jullie verhalen te lezen. Ziet er weer goed uit. Ik had dit keer niet met jullie willen ruilen, speedboot....
Nog een wk en dan ga ik weer aan het werk, Rem is vandaag weer aan het werk gegaan.

Dikke kus

ps; heb je mijn mail ook ontvangen? Weet namelijk niet of ik het goede adres nog wel heb.

Heidi

Hai Framboos,

Het ziet er weer geweldig uit!
Het vrijgezellen feest enz voor Fenet zijn in volle gang dus ik houd je wel even op de hoogte over de laatste roddels!

smakzoen heidi

Egbert en Caro

HEY Guys! leuk man, die foto's weer te zien...precies 1 jaar geleden waren we erook, toch apart....Caro was ook verzot op de aapjes....Gaan jullie nu snel naar lombok...?? By the way, ik heb werk bij unive per 1 september. dus mochten jullie nog ergens moeten vruchten plukken dan weet je waar je zijn moet...

Geniet ervan !!!!! dikke X

eggy en caro

Kaj

So! Dat ziet er allemaal goed uit man! Super.

Dat is pas recyclen he, dat verhaal van de koffie.... wat dachten de mensen die dat voor het eerst deden....

Goeie outfit ook Jasper. Rokjes zitten helemaal zo slecht nog niet in warme landen he..

Heel veel plezier verder!

Groet,

Kaj

PS jullie neefje zit nog steeds veilig in de buik van Dees, maar komt er nu echt elk moment uit...

Ronald en Anniek

Ziet er weer goed uit mensen! Mooie verhalen ook weer, hoewel, sommige foto's meer vragen op wekken dan antwoorden geven (staat Jasper daar echt in een jurk?).

Nou ja, veel plezier op Gili Air (?) en maak vooral veel foto's, daar genieten ook wij telkens weer van.

Groeten,

Ronald en Anniek

Ria Frieling

Dag Roos en Jasper,
Heb al eerder een berichtje gestuurd maar volgens mij was dat niet juist, vandaar nog maar een reactie. Geweldige mooie fotos en mooie verhalen. Blijf genieten een jaar is zo voorbij.
Lieve groet,
Ria