Wereldreis Jasper en Rosanne

Treinreis Kunming, de Chinesen roggelen 't wel!

Dag allemaal, wederom bedankt voor alle reacties en mailtjes. Erg leuk. Even weer een update van onze belevenissen en ervaringen hier in China.
Vanuit Guilin zijn we met de nachttrein naar Kunming gereden. Dit was weer een hele ervaring. We sliepen in een grote coupe, die met tussenschotten verdeeld was in ruimtes met 6 bedden. 2 rijen, 3 hoog. Gelukkig hadden wij de onderste bedden en konden we dus prima zitten. Ook lagen de bedden aardig goed. Wel hadden we weer roggelende, boerende, spugende, overdrijvend gapende, smakkende, tenenkaas geurende, kippenbotjes kauwende Chinesen boven ons liggen. Ondanks alle onsmakelijke geluiden en geuren, was het een prima reis en vielen de 18 uur best mee. Oh, ik vergeet nog te vertellen dat er de hele avond én ochtend oudere Chinese mensen aan het klappen en 'zingen' waren in de trein. Dit klonk in het begin wel leuk, maar na 834636788 keer hetzelfde melodietje gehoord te hebben en een krijsende vrouw die er doorheen kraaide aan te horen, hadden we het wel enigszins gehad met de 'muziek'. Voor zover genoeg over de treinreis.

We zitten nu 2 dagen in Kunming. Eigenlijk zijn we hier voornamelijk naartoe gegaan om een visum voor Vietnam te regelen. Maar aangezien de ze in China een paar feestdagen hebben is iedereen vrij en is het visumkantoor van Vietnam gesloten. Als we dus naar Vietnam zouden moeten, kost dat ons dus een dikke week wachten of heel veel geld betalen voor de 'rush service'. Naar aanleiding hiervan hebben we besloten om Vietnam eerst te skippen. We hebben voor komende dinsdag een vliegticket geboekt naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. We konden kiezen, of 30 uur in de bus of 2 uur vliegen.....
Hier in het hostel (erg gezellig, dakterras en midden in het centrum) hebben we een aantal leuke mensen ontmoet. 2 Nederlandse meiden, een jongen uit Engeland, nog een meid uit San Francisco en een jongen uit Chicago (die vloeiend NL's praat, omdat hij 2 jaar in NL gewoond heeft, erg knap dat hij NL's zonder accent kan spreken). Een van de meiden is heel enthousiast over Laos en heeft onze lonely planet volgeschreven en getekend met tips. Super dus. Twee van hen waren totaal niet enthousiast over het noorden van Vietnam, voornamelijk Hanoi, omdat de mensen daar echt onaardig zijn en iedereen je probeert af te zetten. Dus op zich niet erg dat we dat stuk overslaan. Ook hoorden we dat in Cambodja het heel goedkoop is om een visum voor Vietnam te regelen en bovendien is het in 5 minuten klaar. Wellicht pakken we dan na Laos en Cambodja nog een stuk zuid en midden Vietnam mee. Daarna dus Thailand en verder naar beneden. Als je onze planning wil zien, kan je kijken op: www.jaspervandermolen.nl

Vandaag zijn we met de hele groep naar het park in Kunming geweest, dit was erg gezellig en het weer was heerlijk! De weersvoorspelling was dat het vreselijk zou gaan regenen, maar alles wat we kregen was zon, zon en nog eens zon. Genieten dus. Ook zijn we naar een tempel gewandeld, hier hadden we niet veel van verwacht, maar het was erg mooi. Zie de foto's. Gisteren zijn we ook al een beetje door de stad gelopen, maar de gebouwen die we toen gezien hebben, zijn niks bij wat we vandaag zagen. Echt heel mooi. Toen we terugliepen kwamen we per ongeluk op een dierenmarktje uit waar ze honden, vogels (ook koolmeesjes en mussen!!!!), hamsters, konijnen, schildpadden, vissen, spinnen en slangen verkochten. Interessant om te zien, maar ook erg zielig. Eerder zagen we bij een winkeltje ook sleutelhangers, ter grootte van een ei, met daarin een echt visje, hoe zielig is dat!!?? Maargoed, je kan er weinig aan veranderen. Verder hebben we bij een straattentje wat dumplings gekocht, je kon er heerlijk zitten

Wink

Morgen gaan we naar de Western Hills, hier schijnen allemaal mooie grotten en tempels te zijn. De foto's hiervan komen nog.

Tot de volgende keer maar weer!!

kus Jasper en Rosanne

Raasdel: Wat zegt een Chinese poes?

els

antwoord: mihouw ? :)
Succes met het regelen van de visum! Handig dat jullie mensen hebben ontmoet die het één en ander kunnen vertellen!
Liefs els

Oma wieb

Toch ook leuk omzo eens met een groepje op te trekken en zo ervaringen ui te wisselen. Jullie genieten wel erg lijkt me en tot nu toe gaat het gelukkig alles naar wens. Erg leuk en voor mij steeds weer een verrassing als er bericht van jullie is, ik lees het wel tig keren over , ook mooie foto's. Goede reis verder, hartelijke groeten en liefs, oma wieboma wieb

Dora

Wat gezellig en mooi allemaal, leuk om mensen te ontmoeten met een zelfde doel!
Roos wat verassend om je even online te ontmoeten, je verwacht het niet, haha!

Liefs!!

Carolien

Zoooo fanatiekelingen:-)!!! haha wat een verhalen al op de website, helemaal als je er nog niet aan toe was gekomen om te lezen/ kijken maaar ik ben weer helemaal op de hoogte en het klinkt allemaal super goed!!! Mooie foto's ook!

Have Fun!!! Liefs

Linda

Hey sjakies!

Ik zie dat ik na een wkje vakantie alweer wat in te halen heb met lezen.
Zal dus maar eens beginnen!

Roel van Alff

Een cineese poes zegt................. mao

Johan Janse

Een Chineese poes zegt: "Geef mij maar een Gillette"

Monique Radstaak

Hai Rosanne en Jasper,
Wat krijgen jullie veel te zien!!!
Af en toe probeer ik even te kijken en zie dat jullie dan al weer veel verder zijn, tjonge, wat een tempo!
Geweldig al die ervaringen en indrukken en wat fijn dat jullie het ook allemaal vast kunnen leggen zodat je ook kunt onthouden wat je allemaal gezien en ervaren hebt. En natuurlijk voor ons ook heel leuk om zo mee te kunnen reizen. Bijzonder om ook met andere reizigers ervaringen uit te wisselen.
Heel indrukwekkend allemaal!
Geniet met volle teugen!
Liefs uit Nooitgedacht, Monique

Berlin

hoi Rosanne,

Ik ben net terug van mijn korte vakantie in Kroatie, gelukkig voor mij geen treinreis tussen de kippebotjes!
Ik ga als ik tijd heb even rustig je reis ervaringen lezen.
Het klinkt erg spannend allemaal! Hier gaat alles prima wel erg druk , dus geniet van je vrijheid en alles om je heen. Veel plezier samen, groetjes ook aan Jasper.

Chase

Rosanne en Jasper,

Het was echt fijn om jullie te ontmoeten! Ik ben nu terug in Beijing. Mijn reis door Burma was geweldig. De mensen daar zijn ontzettend aardig.

Veel plezier met het reizen!

-Chase, de jongen uit Chicago

Marije

Hee lieve schatten,

Klinkt gezellig daar, ik kon me de treinreis goed visualiseren door je geweldige omschrijving hahaha, moest er erg om lachen :-)
De foto's zien er goed uit !

Liefs Marije & Donnie

Bram Mulder

Hai Jasper en Rosanne,

Leuk jullie eerste verhalen te lezen. Mooi ook om te zien dat jullie je laten leiden door wat zich voor doet en jullie dus niet schromen je geplande reis aan te passen. Alles zien van deze wereld lukt toch niet, dus geniet van alle mooie momenten!

Heel veel plezier en wie weet tot in Peru!

groetjes,

Bram

(ik denk dat een Chinese poes Ni Hao zegt, maar dan fonetisch :))

Babs, Mirjam, Murielle en Sandra ;-)

Hoi Jasper!

Klinkt allemaal supergaaf, zeg! Geniet er maar lekker van...

We missen je wel een beetje hier hoor! :-)

Groetjes van de FacilityDesk!