Wereldreis Jasper en Rosanne

NI HAO BAMBOO

We zitten nu alweer 3 dagen in Yangshuo, het is hier gezellig en er is veel te zien. Ons hostel zitdichtbij een park, waar je lekker van wandelen en ook eenheuvel kan beklimmen.Vanaf de top heb je een mooi uitzicht over Yangshuo.

Gisteren hebben we mountainbike's gehuurd en zijn we uit de stad gegaan om het platteland te verkennen. Dit was echt fantastisch! Alle prachtige groene bergen met hun grillige vormen en de boeren die op hun land rijst aan het planten zijn. Aangezien er weer eens geen duidelijke richtingen werden aangegeven, dus alleen in het Chinees, zijn we maar op Jasper's richtingsgevoel gaan rijden. We hadden wel een klein kaartje bij ons, maar de helft van de wegen stond daar niet opgetekend. Waarschijnlijk hebben wij in menig gebied gefietst waar geen toerist komt, maar het was wel heel mooi. (Lees: het grootste deel van de dag waren we verdwaald, en steeds fietsten we dus een heel eind, om vervolgens het hele stuk weer terug te fietsen, omdat we wederom in niemandsland uitkwamen, haha).

We hebben de gekste dingen gezien, van een koe die lag af te koelen in een sloot, tot een wasbeertje die aan zijn achterpoten vastgebonden zat aan een stok,om op die manier meegenomen te worden door een gemene man. Toen we eindelijk op een fietspad reden die WEL op het kaartje stond, konden we halverwege niet meer verder omdat we moesten betalen om door een dorpje te mogen fietsen... Dit vonden we zo belachelijk dat we terug zijn gegaan om vervolgens een ander fietspad te pakken. Toen we daar de rivier over wilden steken (op het kaartje stond een bruk getekend) kon dat helemaal niet. De enige mogelijkheid was om op een bamboebootje naar de overkant te varen. Dus toen zijn we van de fietspaden afgegaan en lekker door de middle of nowhere gaan fietsen, dit was een stuk mooier en ook rustiger. Op de grote fietspaden kwamen er namelijk steeds chinezen op je af om je kaartjes aan te smeren voor die klote bamboebootjes, haha. Dan groetten wij ze vriendelijk met 'Ni hao' (wat zoiets als 'hallo, hoe gaat het' betekent) en dan kreeg je als antwoord terug; Ni hao, bamboooooooo, bambooooo!!?? Op een gegeven moment werden we hier ook wel melig van hoor, irritante lui.

Na een lange dag fietsen zijn we lekker in de stad op een terras neergeploft, om vervolgens de heerlijkste maaltijd tot nu toe te mogen veroberen. En het kostte in totaal niet meer dan 8 euro, en dan hadden we er ook nog een heelijke verse bananenmilkshake bij. Genieten dus. Yangshuo is 's avonds erg gezellig met leuke marktjes en wederom veel gekleurde verlichting. Ook zitten er in een straat meerdere kleine discotheekjes/ cafeetjes. Al met al dus een bruisend stadje.

Vandaag hebben we niet veel bijzonders gedaan. We hebben lekker door het park gewandeld en een heel mooi schaakspelletje gekocht, met Chinese poppetjes. Dit spelletje wil Jasper wél spelen...

Ook hebben we lekker aan de rand van de rivier gezeten om te kijken hoe een Chinees vissen aan het vangen was met zijn werphengel. Vanavond gaan we met de eigenaren van het hostel 'Beer fish' eten, HET lokale gerecht hier. We zijn benieuwd!

Morgenavond pakken we de trein vanuit Guilin, dan gaan we op weg naar Kunming, wat een behoorlijk stuk verderop ligt. We moeten 18 uur in de slaaptrein zitten, waarschijnlijk ook weer een hele ervaring. In Kunming gaan we ons visum voor Vietnam regelen. Ook kan je vanuit hier naar ' Het stenen woud'.

Jullie horen weer van ons! Veel plezier met het bekijken van de fotootjes en bedankt voor alle reacties, erg leuk!

Liefs Jasper en Rosanne

Manon

Klinkt goed allemaal! Leuk om jullie verhalen te lezen. Aangezien het morgen koninginnedag is, verwachten we natuurlijk wel bij jullie volgende verhaal een foto van jullie in oranje outfit! Als rasechte hollanders, in het verre oosten ;-)

Have fun!!

Liefz Manon

Betty

Rosanne en Jasper, heerlijk om zo een beetje met jullie mee te reizen! Wat kan je dan al veel zien in zo'n korte tijd, en wat een cultuuromslag, en wat dat " Ni Hao"betreft, bij ons in Zuidlaren kan je daar eten:))
Geniet, geniet, geniet, dan genieten wij mee!
liefs Betty

Annick

Heee Jassie&Rose,

Jullie hebben al heel wat gezien in 2 weekjes. En jullie hebben nog een héééééle lange reis voor de boeg!
Mooi hoor daar, ik ben best wel jaloers!

Heel veel plezier nog, en ik ben benieuwd naar de volgende belevenissen!

Liefs,
Annick

Tessa

Heey Jassie&Rose
Wat super dat jullie ons lekker mee laten genieten en zo vaak foto's/berichtjes plaatsen! Vind het erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en zien! Kijk regelmatig of er al nieuwe pictures en belevenissen op staan hihi! (Y). Geniet nog ff daar!

Xx Tessa

Wilma en Dylan

Hey Rose en Jassie,

Wat een verhaal alweer. Heel leuk!!
Dat ze in China ook fietsen zeg ;-) hadden ze wel een fiets op jassie's maat?
Jullie maken heel wat mee zo.
We kijken erg uit naar jullie volgende verhalen en foto's.
Geniet ervan!!

Dikke kus Wilma en Dylan.

Suzanne

Hey Jasper en Rosanne!

Wat veel verhalen zo snel al, jullie hebben al best veel beleeft! Wel spannend zeker al die andere gewoontes daar..wel wennen! en wat apart ja dat je moet betalen om ergens doorheen te fietsen:p
Nou ik ben benieuwd naar de volgende verhalen;)

Groetjes van Suzanne

els

Hoi Jasper en Rosanne!
Erg leuk om jullie verhalen te lezen en de bijzondere foto's te zien! Ik denk regelmatig aan jullie en vraag me dan af hoe jullie het zullen hebben en hoe het gaat!
Simon en ik hebben laatst een landreis gemaakt :P haha, lekker met ov op stap! Ook leuk ;)
Veel plezier en laat ze daar maar eens zie hoe goed wij als Nederlanders kunnen fietsen! Door de bieschbosch begrijp ik!
Zai jian!

Hallo

Heerlijk alle verhalen en foto's, fijn om op deze manier een beetje met jullie mee op reis te gaan!

Liefs

Dora

Bovenstaande berichtje ben ik, Dora, haha!!

Joke & Rob

Fantastische foto's en wat een leuk verhaal. Jullie zien er overigens weer veel beter uit dan de eerste reisdagen, gaat relaxed zeker!
Het rund in het water is volgens mij een waterbuffel die ze daar gebruiken, zoals wij vroeger paarden gebruikten, voor ploegen en dergelijke. Leiden doen ze die dieren met het touw aan de ring in de neus.

Jannes & Diana

Hi Jasper en Roos! Ziet er allemaal weer super goed uit. Lijkt zwaar, al die klimmen en fietsen door de bergen. Wel avontuurlijk! We zijn erg blij met de digitale techniek om zo toch een beetje bij jullie te zijn. Heel veel succes met de administratieve rompslomp rond het visum (hopelijk gaat het meevallen en een beetje snel). Goede reis en tot horens. Laatste goede nieuws: Bassie is er weer! Liefs en XX

Marina

Hai Jasper en Rosanne,
Je maakt wat mee daar of niet? Wat leuk om jullie foto`s te zien! Super dat het goed gaat met jullie en dat je eindelijk es geen mc-donalds hoefde te eten, hihi
Ben benieuwd naar het volgende verhaal!
Liefs Marina

Ronald

Ziet er gaaf uit allemaal, al die foto's en dan die mooie verhalen. Als we niet al jaloers waren zijn we dat nu wel en dan ook nog eens dat eten. Echte autentieke chinese Mc Donald's. Alleen al daarom zou ik zo achter jullie aan gaan.

Ik ben zeer nieuwschierig naar de belevenissen in de slaaptrein. Ik heb dat zelf gedaan van en naar Polen. Toen duurde dat ongeveer 24 uur. Als ik je een tip mag geven, zorg dat je schoenen schoon en vooral droog zijn!

Laat snel nog eens wat horen,

Groeten,
Ronald en Anniek

Edith en Marlon

He Rosanne!

Hebben de foto's vandaag bij je moeder gezien en zijn zo op de site gekomen!!! Het ziet er allemaal geweldig uit we blijven jullie volgen!!! Dit is een mooie manier om mee te kijken op jullie reis!!!

groetjes van ons

Marlon en Edith

sjoek

he rose en jassie...
ziet er goed uit al die picture,s,volgens mij hebben jullie het dik naar de zin...
heel erg bedankt voor het lieve kaartje voor mijn verjaardag!!!!!

kussie sjoek

Jan

Hallo Rosanne en Jasper,

Ja dat visum voor V. had je beter van te voren kunnen regelen of .... je was vanuit H.K. naar Nanning gereisd. Dat ligt geografisch meer voor de hand en daar had je zeker een visum kunnen regelen. Beetje jammer maar Laos is ook prachtig en nog authentieker en primitiever dan Vietnam. Helaas geen zee. Je kunt idd een heel stuk de Mekong of zijrivier afzakken met een boot, dat schijnt heel leuk te zijn. Je backpacks worden apart vervoerd. Vergeet niet bij Kuming de verschillende locale stammen te bezoeken met hun mooie klederdrachten. Van Laos zou ik via Thailand (Chang mai) naar Bangkok reizen en Cambodja/Vietnam letterlijk links laten liggen. O ja Jasper je houdt van dolfijnenaaien he, nou tijgerstrelen bij de monikken op de tigerfarm bij Kanchanaburi is ook heel leuk (http://robsreizen.punt.nl/?r=1&id=377600). Vanuit Bangkok (prachtstad) kun je weer eenvoudig alle kanten op.

Die geschoren natte koeien zijn idd waterbuffels zoals al iemand opmerkte, die zul je nog meer tegenkomen.
En overigens 'ni hao' betekent 'welkom' en dat verklaart de opmerking 'van de lokalen 'ni hao bamboo', oftewel 'welkom op mijn bamboobootje'.

Veel reisplezier, please the eye before you die.

Jan

Ronald & Anniek

Hallo Wereldreizigers,

Even een up- date uit zonnig Nederland! Zoals jullie weten zijn Anniek en ik vorige week getrouwd, we hebben een heerlijk feest gehad. Het is jammer dat jullie er niet bij konden zijn. De sms hebben we gelukkig wel ontvangen en de kaart was een grote verassing bedankt daarvoor.

Verder zou ik graag eens willen lezen hoe het verder gaat met jullie in het verre oosten. De foto's zijn heel erg mooi en spreken duizend woorden maar een verhaal zou niet misstaan. Nou ja, we lezen vanzelf weer een nieuw avontuur van Jasper en Roos.

Tot ziens en bedankt,

Ronald en Anniek