Wereldreis Jasper en Rosanne

Genieti naast Tahiti

Allereerst, iedereen een gelukkig nieuwjaar toegewenst!

Na de laatste drukbezette dagen in Nieuw Zeeland, waar we naar het geothermische veld te Rotorua zijn geweest en een prive heet waterbad uitgeschept hadden op het Hot Water Beach, zitten we nu dan alweer bijna 2 week op Moorea. Op 20 december ging ons vliegtuig die kant op en op 19 december kwamen we aan op Tahiti! Wij hebben in het jaar 2009 dus maarliefst 366 dagen mogen beleven en het maximale uit een jaar gehaald!

Vlak voor ons vertrek lazen we over het regenseizoen in Frans Polynesie en hebben we besloten een nieuwe, waterdichte, tent te kopen. Gelukkig is het regenseizoen behoorlijk in het water gevallen en komen we er vanaf met zo nu en dan een buitje. We staan onder een palmboom en overal waar we kijken zijn mooie bloemetjes te zien. De kerstdagen hebben we doorgebracht met een groep gezellige mensen die van overal over de wereld kwamen. Er zijn hier vreselijk veel Fransen op de camping die geen Engels kunnen of willen spreken, en wij konden ons iets herinneren dat fijne kerst in het Frans; Bon Noel is. Maargoed, om dat makkelijker te kunnen onthouden hebben we er maar Bonduelle (van de boontjes) van gemaakt, niemand die het verschil kon horen.
Ook hadden we regelmatig een filmavond, waarbij we dan met zo'n 5 tot 10 man achter onze mini-laptop een bioscoop gecreeerd hadden. De jaarwisseling was iets minder spectaculair, maar we kunnen in ieder geval wel zeggen dat we dit jaar meegedaan hebben aan de nieuwjaarsduik, en die was behoorlijk aangenaam met water van zo'n 30 graden Celcius! Ook hebben we lol gehad met wat lokale mensen, zo ging een mevrouw naar het toilet en Jasper wenste haar smakelijk eten toe. Ze zei namelijk; I'm going to the restroom (Jasper verstond Restaurant), waar,op hij natuurlijk antwoordde; bon apetit! Haha! En wij vroegen welke dag het was; zei zeiden dinsdag, want morgen is het vrijdag!? Erg logisch, ze waren in de war met Tuesday en Thursday, haha!

Verder hebben we hier een drukke dagebesteding, met iedere dag weer een andere activiteit. Zo was gisteren onze missie; geld ophalen bij de bank, eergisteren; het zakmes schoonmaken en opnieuw invetten; de dag daarvoor hebben we Jasper's rugzak gemaakt en zo hebben dus iedere dag weer een vol schema met aan het eind van de middag; luieren in de hangmat.
De campingbazin observeren is trouwens ook een dagbesteding waard. Ze is iedere dag zo chagerijnig, dat haar mondhoeken van nature al naar beneden hangen. Ze neemt iedere dag de auto naar het werk, wat inhoudt; 10 meter rijden naar het kantoor verderop het terrein. Ze zal we iets aan haar benen hebben ofoziets. De hond die aangelijnd voor hun huis zit, trekt ze met een grashark naar een andere plek, omdat ze te lui is de riem even van de grond te tillen, arm beest... Wel neemt ze elke dag opnieuw de moeite een verse bloem te plukken en die in haar haren te steken, wat haar toch nog enigzins opfleurt.

Ook hebben we beide 3 duiken gemaakt hier en dat was uitermate bijzonder! We hebben namelijk gedoken met HAAIEN! Sommige van 1,5 meter lang, andere waren 3 meter! Een keer was er zelfs een schildpad aanwezig en kregen we we een schoonheidsbehandeling van vissen die normaal aan de haaien hangen.

Iedere ochtend rond een uurtje of half 8 wordt Rosanne de tent uitgebrand, waarna ze Jasper ook letterlijk de tent uit lokt en zitten we onze laaste slaap uit op de stoeltjes voor ons tentje met een uitzicht op de prachtig-blauwe zee. Moorea is een lagoon, wat inhoudt dat een natuurlijk rif, ver uit de kust, de grote golven tegenhoudt, waardoor wij dus een groot en rustig stuk hebben waar we kunnen zwemmen en snorkelen. De Franse invloeden zijn goed terug te zien op dit eiland, zo halen we iedere ochtend een vers stokbrood bij de supermarkt en smeren we sinds lange tijd weer Nutella op onze banquette!

Een paar dagen terug zijn we naar een iniemini-eilandje verderop gezwommen om met pijlstaartroggen te knuffelen. Die beesten worden regelmatig gevoerd en zijn dus zo mak als lammetjes. Ze kwamen over onze voeten heenzwemmen en we konden de rubberachtige slijmerige beesten zelfs aaien! Wederom een bijzondere ervaring.

Over 2 nachtjes vertrekken we naar Paaseiland, hier blijven we 4 dagen en dan op 8 januari naar Chili!
We zien erg uit naar Zuid-Amerika, hier op Moorea zijn we meerdere mensen tegengekomen die de wereldreis andersom doen, en ieder die we spreken is super enthousiast.

Tot horens en sterkte in de sneeuw en kou!

Aloha, Jasper en Rosanne

Dina

Hallo Jasper en Rosanne

Een heel goed 2010 toegewenst. Maak van elke dag een bijzondere dag!

Groetjes,
Dina

Manon

Gelukkig nieuw jaar!!

Groetjes uit een wit Groningen

Joke en Rob

Weer een mooi verhaal met foto's, nu over Moorea.
Morgen lekker naar Paaseiland en vrijdag alweer naar Santiago Chili, wij wensen jullie een hele goede reis.

Sandra

Gelukkig nieuwjaar!!

En terwijl jullie in jullie hangmatje liggen wordt er hier druk gespeculeerd over een ware elfstedentocht! Na een witte kerst (en heel wat verkeersproblemen) begint er vrolijk een nieuwe periode van sneeuw, ijs en kou (jaja, vannacht in friesland is - 12 gemeten!).
Gelukkig wordt ik toch een beetje warm van jullie verhalen!
Geniet er weer van! Voor mij is de kerstvakantie weer voorbij en moet dus morgen weer aan de bak...

Tot de volgende keer!

Liefs, Sandra

Marina

Gelukkig Nieuwjaar!!! Alle vingers zitten er nog aan? haha.
Wat heerlijk om in zo`n lagune te verblijven en aan een warme nieuwjaarsduik te doen. Hier zitten we al een tijdje in de sneeuw, wat ook wel mooi is natuurlijk. Echt heel erg rosmantisch, haha. Maarten bedankt jullie voor de kerstboom! haha. Thanks! Nog een hele fijne trip gewenst richting Paaseiland en Chili.

Groetjes Marina

snippe

De heer Broins is erg benieuwd naar jullie ervaringen; ik zal hem vanmiddag op de hoogte houden.

Ronald en Anniek

oooohhh wat willen wij graag ruilen, ik(Anniek) ben die kou al lang zat. Maar een elfstedentocht zou ook wel leuk zijn.

Van ons allebei de beste wensen voor het nieuwe jaar.

en geniet maar vol op van de bounty omgeving.

groetjes Anniek en Ronald

Kathy and Andy

Hey guys! Nice Website - unfortunately it`s everything Dutch! Haha... Well, at least I think you`ve been talking about us in that sentence :-)

"De kerstdagen hebben we doorgebracht met een groep gezellige mensen die van overal over de wereld kwamen."

Hope you are doing fine and enjoying Chile!
Lots of greetings from New Zealand!

Laura

pfff...er ligt hier weer megaveel sneeuw en ik ben al op mn plaat gegaan op het station, en waar zit roos met dr luie reet? hahaha...
leuk verhaal!
veel plezier in chili, daar zullen jullie onderhand wel zitten nu...

liefs!

Jess en Jochem

Ha Rose en Jasper,

Gelukkig nieuwjaar! Wat een mooie foto's weer en een spannend filmpje!
Hier gaat alles z'n gangetje, nog steeds druk met solliciteren...
tot mails!

xx Jochem en Jess
PS:Doe de paashaas de groetjes;)

alice

hoi rosanne en jasper
wat hebben jullie een fantastische tijd!!
super dat duiken bij de citroenhaai.
geniet nog maar lekker :)

groetjes frits alice aniek karlijn